Denna studie undersöker det populära datorspelet Counter-strike och hur spelarnas involvering i hur spelet utvecklas och används kan förstås med hjälp av Henry Jenkins inflytelserika teori om mediekonvergens. Författaren diskuterar huruvida användarnas skapande av kunskapsdatabaser på internet, involvering i avstängningar av fuskare och möjligheten att skapa egna rum för spelande är en del i en demokratiserande process där datorspelen ligger i framkant. Frågan är dock om denna utveckling förebådar en framtid där medborgarna kommer bli mer involverade, eller om det bara är en marknadens rökridå?
Spel på användarnas villkor
179.00
Häftad
2015:4
Bok
48
2015-10-07 00:00:00
Henrik Vilén
Denna studie undersöker det populära datorspelet Counter-strike och hur spelarnas involvering i hur spelet utvecklas och används kan förstås med hjälp av Henry Jenkins inflytelserika teori om mediekonvergens. Författaren diskuterar huruvida användarnas skapande av kunskapsdatabaser på internet, involvering i avstängningar av fuskare och möjligheten att skapa egna rum för spelande är en del i en demokratiserande process där datorspelen ligger i framkant. Frågan är dock om denna utveckling förebådar en framtid där medborgarna kommer bli mer involverade, eller om det bara är en marknadens rökridå?
BokinfoStatusCode21