Kroppen som socialt fenomen har inte varit ett särskilt centralt tema inom sociologin. Detta försöker Lars-Erik Alkvist komma till rätta med, på grundval en omläsning av Max Webers sociologi utifrån temat kroppens sociologi. Författaren menar att det hos Weber finns en dold, men dock närvarande förståelse av kroppens sociala sammanhang. Detta tema kan Weber sägas behandla i den Den protestantiska etiken och kapitalismens anda, där han intresserar sig för hur den asketiska kroppens erfarenheter formas av medvetandet. Detta bildar grunden för en etiskt färgad livsföring. Ett problem med Webers analys av den bemyndigade personligheten är att de socialt tvingande sammanhangen saknas. Men han kan sägas behandla detta i diskussionen kring livsordningarnas tvingande sammanhang, som bl a är temat i hans oavslutade verk Ekonomi och samhälle. I strukturella sammanhang formas kroppar som en effekt av livsordningarnas tvingande sakförhållanden. Men Webers förståelse av kroppen sitter fast i ett dualistiskt och naturalistiskt tänkande. Kroppen betraktas som ett objekt som kontrolleras och formas av medvetandet och de strukturella sammanhangen. Lars-Erik Alkvist är lärare och forskare vid Högskolan i Dalarna.
Max Weber och kroppens sociologi
399.00
Häftad
61
Bok
278
2001-01-01 00:00:00
Lars-Erik Alkvist
Kroppen som socialt fenomen har inte varit ett särskilt centralt tema inom sociologin. Detta försöker Lars-Erik Alkvist komma till rätta med, på grundval en omläsning av Max Webers sociologi utifrån temat kroppens sociologi. Författaren menar att det hos Weber finns en dold, men dock närvarande förståelse av kroppens sociala sammanhang. Detta tem
BokinfoStatusCode21