En given handbok för alla chefer, ledare och beslutsfattare som vill förstå hur media fungerar, hur man arbetar proaktivt och hur man bäst tar kontroll över en medial kris.
Boken Granskad av media – från kris till kontroll ger både kunskap om media och en djupgående vägledning i hur organisationer, chefer och ledare kan hantera en medial granskning och kritisk rapportering på ett strategiskt sätt. Den kombinerar praktiska metoder och råd med författarnas erfarenheter från politikens innersta kretsar, medierelationer och krishantering. Här får du en konkret verktygslåda för att bygga motståndskraft, hantera kriser proaktivt och stärka din organisation i offentlighetens ljus.
Boken beskriver allt från vad som gör en nyhet intressant och hur mediedramaturgin styr nyhetsrapporteringen till exempel på vanliga kriser och ett mediedrevs förlopp. Tyngdpunkten ligger på hur du kan bygga en krisorganisation för att förekomma granskning, skapa kontroll och agera om ”ögat” ändå riktas mot din verksamhet. Du får också vägledning och konkreta tips om hur du hanterar intervjuer och formulerar budskap som når fram och skapar förtroende även i pressade situationer.
En enda artikel kan påverka ditt och din organisations anseende, men genom att förstå spelets regler kan du ta kontroll över situationen, agera strategiskt och minimera skadorna. Oavsett om du står inför en potentiell kris eller vill stärka din och organisationens beredskap ger boken värdefull kunskap för att möta media på ett tryggt, genomtänkt och professionellt sätt.
Författarna har omfattande erfarenhet från politiken och näringslivet med fokus på krishantering och medierelationer. Elin Boberg har bland annat varit stabschef för tidigare partiledaren Jan Björklund och presschef för Liberalerna och Anne Ekberg har varit ställföreträdande presschef för regeringen och pressekreterare till dåvarande statsminister Stefan Löfven, Socialdemokraterna. Under namnet Boberg • Millvina Kommunikation hjälper de organisationer och företag med strategisk kommunikation, medierådgivning, opinionsbildning, kriskommunikation och medieträning.
Omslag av Eva Jais-Nielsen.
Sagt om boken
"Boken, som utgår från ett svenskt perspektiv, är lättillgänglig och fylld med användbara och konkreta råd möjliga att applicera på den egna verksamheten. Respektive kapitel, som är tio till antalet, är tydligt strukturerade med flera mellanrubriker vilket också gör boken till en praktisk uppslagsbok. [...] En utmärkt bok för ledare som vill få beredskap inför mediegranskning samt kunskaper om arbetssätt och strategier vid möten med media. Helhetsbetyg: 4."
/Elisabeth Jönsson, BTJ-häftet nr 12 2025