I den hyllade reportageboken Mammorna får vi möta 21 mammor från olika förorter i Sverige. Det är mammor som har upplevt det allra värsta: att deras barn har mördats. Mammorna är en bok om våld, kärlek och sorg, men också om kamp. En kamp för att ge barnen upprättelse, en kamp för ett samhälle där unga människor inte ska behöva dö på gatan.
Här möter vi 21 mammor från Sveriges fattigaste och mest utsatta områden. Från Rosengård till Rinkeby, från Hammarkullen till Nacksta. De berättar om sin ilska och sorg, men också sin glädje, styrka och enorma kärlek till sina barn.
Mammorna nominerades 2018 till Augustpriset i fackboksklassen. Med utgångspunkt i boken har Alexandra Pascalidou även skapat dokumentärserien Mammorna i våldets skugga, för SVT. Alexandra Pascalidou är författare, journalist och programledare. Hon har varit kolumnist i tidningarna Journalisten och Metro. Pascalidou har blivit utsedd till Årets europé 2018 och tilldelats S:t Eriksmedaljen 2015. Hon har tidigare gett ut böckerna Bortom mammas gata, Kaos och Taxi.
Recensioner av originalutgåvan av Mammorna:
Läs den (…), för du kommer aldrig se på ett nyhetsreportage om ytterligare ett mord i förorten, eller någon annanstans, med samma ögon igen.
GP
Det är de här rösterna som alla behöver höra. Från hela världen och hela Sverige.
Expressen
Mammorna (lättläst)
349.00
Kartonnage
Bok
172
2023-01-13 00:00:00
Alexandra Pascalidou
I den hyllade reportageboken Mammorna får vi möta 21 mammor från olika förorter i Sverige. Det är mammor som har upplevt det allra värsta: att deras barn har mördats. Mammorna är en bok om våld, kärlek och sorg, men också om kamp. En kamp för att ge barnen upprättelse, en kamp för ett samhälle där unga människor inte ska behöva dö på gatan...
BokinfoStatusCode21