Starkt om kamp mot rasism och diskriminering
Alexandra Pascalidous hyllade självbiografi Bortom mammas gata utkom första gången 2001. Den har belönats med Svenska PEN:s Bernspris, Kommunals kulturstipendium, Immigrant-institutets pris och Fastighetsettans civilkuragepris. Boken har också översatts till grekiska.
På Vilja förlag finns sedan tidigare boken Mammorna i lättläst utgåva.
Sagt om bearbetningen av Mammorna
Boken visar en brutal verklighet från ett nytt perspektiv – kvinnornas. Intervjuerna känns personliga och ärliga. Även i den här kortare versionen går budskapet fram.
Marianne Ericson, BTJ
Om författaren:
Alexandra Pascalidou är författare, journalist och programledare. Hon har varit kolumnist i tidningarna Journalisten och Metro. Pascalidou har blivit utsedd till Årets europé 2018 och tilldelats S:t Eriksmedaljen 2015.
Recensioner av originalutgåvan av Bortom mammas gata:
Pascalidou skriver naket och självutlämnande, men behåller all värdighet.
Västerbottens Kuriren
En stark bok. Ett viktigt inlägg i kampen mot intolerans, nynazism och mänsklig dumhet.
Flamman
Denna bok klär av det officiella hyckleriet utan pardon.
Dagens Nyheter
Bortom mammas gata (lättläst)
349.00
Kartonnage
Bok
128
2023-08-02 00:00:00
Alexandra Pascalidou
Starkt om kamp mot rasism och diskriminering
Alexandra Pascalidous hyllade självbiografi Bortom mammas gata utkom första gången 2001. Den har belönats med Svenska PEN:s Bernspris, Kommunals kulturstipendium, Immigrant-institutets pris och Fastighetsettans civilkuragepris. Boken har också översatts till grekiska...
BokinfoStatusCode21