Barn och unga som lever i utsatta livssituationer på grund av föräldrarnas problematik – exempelvis psykisk/somatisk ohälsa, beroendeproblematik eller funktionsnedsättning – har rätt till stöd och information. Genom att arbeta med dessa barn ges inte bara möjligheter till en bättre barn- och ungdomstid. Det är också en tydligt förebyggande insats mot att utveckla egen problematik.
Stödgruppsmetodiken innebär att barn och unga i liknande livssituationer träffar varandra under ledning av utbildade professionella stödgruppsledare. Med hjälp av lekar och övningar och genom att träffa jämnåriga och dela erfarenheter, tankar och känslor ges möjligheter att utveckla konstruktiva bemästringsstrategier och bryta en känsla av ensamhet och av att vara annorlunda. Boken redogör för hur verksamhetsformen vuxit fram och för teoretiska perspektiv och forskningsstöd inom området. Den beskriver också konkret och praktiskt hur arbetet i en stödgrupp kan se ut, med exempel från flera verksamheter med olika målgrupper.
Boken vänder sig till professionella och studenter inom olika omsorgsyrken.
Stödgrupper för barn och unga i utsatta livssituationer
549.00
Häftad
Bok
345
2025-09-18 00:00:00
Ulla Forinder, Elisabeth Hagborg, Bo Blåvarg, Madeleine Cleve, Charlotte Essén, Sabina GómezJansson, Birgitta Grane, Sofia Grönkvist, Petter Iwarsson, Sabine Kihlstedt, Åsa Källström, Peter Larm, Lars Lewerth, Lars Lorentzon, Elin Lütke, Ann Nilsson, Elisabet Näsman, Helén Olsson, JanG. Persson, Lotta Polfeldt, Annemi Skerfving, Anette Ståhl, Maria Svensson, Linda Wärlegård & Anneli Öhrling
Barn och unga som lever i utsatta livssituationer på grund av föräldrarnas problematik – exempelvis psykisk/somatisk ohälsa, beroendeproblematik eller funktionsnedsättning – har rätt till stöd och information. Genom att arbeta med dessa barn ges inte bara möjligheter till en bättre barn- och ungdomstid...
BokinfoStatusCode21