Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden. I bokens första del beskriver författarna olika perspektiv på mångfald och differentiering: pedagogiska, didaktiska utbildningspolitiska, sociologiska och kommunikationsteoretiska synsätt som är nödvändiga att reflektera över.
I bokens andra del presenterar författarna en rad möjliga tillvägagångssätt för hur elevers olikheter kan tillvaratas i undervisningen. De presenterade ansatserna och metoderna är dock inga färdiga recept. Med hänsyn till bland annat innehåll, elevers motivation och intressen behöver de varieras och anpassas till de konkreta förutsättningarna i varje klass. De olika exemplen syftar till att vara inspirerande för vidareutveckling av den egna undervisningsstilen.
Antologins syfte är att presentera möjligheter för hur undervisningen kan utvecklas och anpassas med hänsyn till mångfalden i klassrummet och elevers individuella behov. Boken vänder sig både till lärarstudenter och verksamma lärare som söker inspiration och nya idéer för sin undervisning.
Mångfald och differentiering - Inkludering i praktisk tillämpning
499.00
Häftad
Bok
270
2013-08-02 00:00:00
Thomas Barow, Gunilla Fihn, Douglas Flobrant, Eva GustavssonMarsh, Margaretha Häggström, Mikael Jensen, Monica Johansson, Ingamay Larsson, Ylva Lundin, Fredrika Lundqvist, Annika Malm, Anna Norrström, Bengt Persson, Jeremias Rosenqvist & Magnus Tideman
Inkludering är en pedagogisk målsättning, utbildningspolitisk riktlinje och etisk förpliktelse som framförts i drygt två årtionden...
BokinfoStatusCode21