Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld. Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola.
Exempel bland bokens 13 kapitel är:
Att göra bruk av barns perspektiv
Språkutveckling genom dialogsamspel
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
Friktion som fysikaliskt fenomen
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
499.00
Häftad
Bok
228
2013-03-12 00:00:00
Ingrid PramlingSamuelsson, Ingegerd TallbergBroman, Anders Arnqvist, Barbro Bruce, Ylva Holmberg, Elisabeth Jennfors, Agneta Jonsson, Pernilla Lagerlöf, Jonna Larsson, Åsa Delblanc, Niklas Pramling, Sonja Sheridan, Linnea Stenliden, Susanne Thulin, Hanna Thuresson, Pia Williams, Eva Ärlemalm-Hagsér & Carina Hermansson
Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld...
BokinfoStatusCode21