Dawid hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse.
OAS
349.00
Danskt band
Bok
144
2020-08-01 00:00:00
BjörnDAWID Dawidsson
”När Dawid bygger sina stilleben på nytt, beträder han klassisk mark, närmar sig en konstnärlig praktik som trampat upp stigar lika utnötta som motionsslingor. Här har alla varit och svettats. Men Dawid gör det med en helt ny kompass, som om han inte visste, eller ville veta, varthän det barkar”.
(ur texten av Sune Nordgren)
Dawid hör till de fotografer som framgångsrikt riktat blicken mot både motivet framför kameran och mot fotografin som medium. Med en intellektuell skärpa, utpräglad sinnlighet och stark formkänsla skapar han bilder där såväl etablerade uppfattningar om genrer som relationen mellan uttrycksformer sätts i rörelse.
Dawid är en gränsöverskridare i flera avseenden. Redan med utställningen Ingen älskar mig på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1973 hävdade han – i opposition mot de rådande dokumentära idealen – fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de som tidigt experimenterade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen. – Niclas Östlind


BokinfoStatusCode21