Kim, Bella och Momo får uppleva hur det är byta kön för en stund. På dagarna utstår de killarnas kränkningar. På nätterna dricker de av nektarn från en magisk blomma som förvandlar dem till pojkar. Det liv de då får vara med om är mycket annorlunda. Nu finns Pojkarna som lättläst!
Det är en spännande tanke - hur skulle det vara om man för en stund kunde byta kön? Kim, Bella och Momo får uppleva hur det är. På dagarna utstår de killarnas kränkningar. På nätterna dricker de av nektarn från en magisk blomma som förvandlar dem till pojkar. Det liv de då får vara med om är mycket annorlunda. Kim kan inte få nog av friheten som pojkvärlden erbjuder. Som pojke blir hon kär i Tony. Tillsammans upplever de både spänning och attraktion, och Kim dras in i en farlig värld. Till slut blir den dramatiska uppgörelsen oundviklig. Boken är utöver en fin ungdomsskildring också ett intressant inlägg i genusdebatten. Den är underlag till riktigt bra samtal. Pojkarna är en originell och magisk tonårsskildring av tre flickor som tillfälligt förvandlas till pojkar. Den skildrar uppväxt, transformation, kärlek och systerskap.
Bokens författare Jessica Schiefauer fick Augustpriset när originalboken kom ut 2011. Boken Pojkarna har också blivit film. På Filminstitutets hemsida finns en handledning till filmen, som går att använda till både originalutgåvan och den här bearbetade versionen.
Pojkarna (lättläst)
349.00
Unga vuxna
Inbunden
Bok
118
2019-01-01 00:00:00
Jessica Schiefauer
Kim, Bella och Momo får uppleva hur det är byta kön för en stund. På dagarna utstår de killarnas kränkningar. På nätterna dricker de av nektarn från en magisk blomma som förvandlar dem till pojkar. Det liv de då får vara med om är mycket annorlunda...
BokinfoStatusCode21