Kanske är det så att spöken föds ur hemligheter.
Artonåriga Kasper har gått igenom en svår tid, men nu har han fått sitt drömjobb på nöjesfältet Gröna Lund. Där möter han Iris som lär honom hur man skrämmer skiten ur spökhusets besökare.
Trettio år tidigare, i åttiotalets Stockholm, förändras livet för sextonåriga Håkan när han lär känna Grim. De lever och andas musik och har stora planer för sitt death metal-band. Allt går i kras när Grim dör, och Håkan lägger ner bandet.
Vad var det egentligen som hände? Kasper, som är Håkans son, försöker ta reda på det. Tillsammans med Iris nystar han i de myter som omger bandet och hans pappas bästa vän. Grim, som dog så ung, helt oförklarligt. Vem var han? Och varför visar han sig i Kaspers drömmar?
Grim är en gotisk spänningsroman som utspelar sig i samma Stockholm som den hyllade Norra Latin (2017). Det är en berättelse om ensamhet och gemenskap, vänskap och familj, och konstens livsomvälvande krafter.
Sara Bergmark Elfgren debuterade med Cirkeln (2011) och är även dramatiker och manusförfattare. Hennes verk har översatts till ett tjugotal språk, samt nominerats till Augustpriset, Nordiska Rådets Barn-och Ungdomslitteraturpris och Prix Europa. Bland hennes övriga verk finns poddserien De dödas röster och teveserien Deg.
"Sara Bergmark Elfgren regisserar effekterna med mästarhand. /…/ Det är en sällsynt välkomponerad roman utan långsamma partier: allt finns där av en anledning. Till och med ett paketsnöre."
Lotta Olsson, Dagens Nyheter
"Grim är en labyrint byggd med mästarhand: En ond saga bräddfull av empati, en lovsång till svunnen tid och till ungdomens feberrus, där de skuggor som skrämmer mest springer ur det mörker som ruvar inom oss alla. När du väl gått vilse önskar du att du aldrig hittar ut."
Niklas Natt och Dag, författare
"Grim är ett häpnadsväckande verk! För mig, som var en del av den svenska dödsmetallscenen i slutet av åttiotalet, var det nästan lite kusligt hur texten förflyttade mig till den tiden. Berättelsen är förhäxande och fungerar på flera nivåer. Den griper omedelbart tag i dig och du har inget annat val än att sluka boken. Den målar upp en väldigt autentisk bild av hur scenen fungerade med tapetrading, fanzine och så vidare, och jag gillar verkligen hur Sara bygger vidare på den världen och skapar ett verk som jag tycker närmar sig den magiska realismen. Jag rekommenderar verkligen denna bok! Fängslande och rysansvärd!"
Tomas Lindberg, At the Gates, Disfear, Grotesque