”Först var Hitler inte en av dom populära. Men sen fick Hitler alla att lyssna. Och om han lyckades ta över ett helt land borde vi klara av att ta över klassen, ja, kanske också skolan. Allt vi behöver göra är att kopiera honom.”
Blenda, LSD och Penny har inte så mycket gemensamt. Ja, de går i samma klass. Inget mer. De skulle aldrig kunna bli vänner till exempel. Men när de gör ett grupparbete om Hitler förstår de hur de ska störta deras fiende: skolans härskare Hedvig. Det är faktiskt den perfekta planen, det perfekta sättet. Hitler lyckades ju. Och det kommer de också att göra: Fjärde riket är här för att stanna.
Maria Nygrens starka berättelse om sociala hierarkier och maktmissbruk på en högstadieskola i lättläst bearbetning.
Nygren/Fjärde riket (lättläst)
349.00
Unga vuxna
Kartonnage
Bok
132
2020-08-12 00:00:00
Maria Nygren
”Först var Hitler inte en av dom populära. Men sen fick Hitler alla att lyssna. Och om han lyckades ta över ett helt land borde vi klara av att ta över klassen, ja, kanske också skolan. Allt vi behöver göra är att kopiera honom.”
Blenda, LSD och Penny har inte så mycket gemensamt. Ja, de går i samma klass. Inget mer...
BokinfoStatusCode21